Kaip tapti ultralengvojo lėktuvo pilotu?
Pradėkime apibrėždami kas yra ultralengvieji orlaiviai arba ULO. Ultralengviesiems orlaiviams (ULO) priskiriami lėktuvai, malūnsparniai, sraigtasparniai, sklandytuvai, varikliu varomi parasparniai ir skraidyklės, kuriuose įrengtos ne daugiau kaip dvi vietos, o maksimali kilimo masė neviršija 300 kg vienviečiam lėktuvui ar sraigtasparniui, 450 kg dviviečiam, 560 kg malūnsparniui. Taigi, pirmiausiai reikia nuspręsti ir išsirinkti kokio tipo UL orlaiviu planuojate skraidyti. Pagal licencijavimo taisykles kandidatai tapti ULO pilotais priimami ne jaunesni kaip 15 metų amžiaus. Apžvelkime kiekvieną klasę plačiau.
Lėktuvai – aerodinaminėmis plokštumomis valdomi orlaiviai. Trauka sukuriama traukiančiojo arba stumiančiajo sraigto sujungto su varikliu pagalba.
Sraigtasparniai – nešančiojo sraigto menčių padėtimi valdomi orlaiviai. Trauka sukuriama pagrindinio sraigto sujungtu varikliu pagalba.
Malūnsparniai – keičiama sraigto menčių padėtimi valdomi orlaiviai. Trauka sukuriama traukiančiojo arba stumiančiojo sraigto pagalba.
Skraidyklės – perkeliamu svoriu valdomi orlaiviai. Trauka sukuriama traukiančiojo sraigto pagalba.
Išsirinkus norimą tipą reikėtų susirasti artimiausią aerodromą ar aeroklubą kur vykdomi skrydžiai su pasirinktu skraidymo aparatu. Tokių vietų yra beveik kiekviename Lietuvos kampelyje, nebent norėtumėte įvaldyti malūnsparnį ar sraigtasparnį, kurių Lietuvoje yra mažiau. Geriausia yra susisiekti su artimiausiu aerodromu arba ULOPF (ultralengvųjų orlaivių pilotų federacija), kad nukreiptų pas tinkamą pilotų ir susitarti dėl pažintinio skrydžio, kurio metu įsivertintumėt ar šis užsiėmimas apskritai jums patinka. Jeigu skrydį atlikote ne su pilotu-instruktoriumi, reikėtų tokį susirasti. Pradžioje jums padės šis ULOPF patalpintas žemėlapis:
https://www.ulopf.lt/mokiniams-2
Belieka su intruktoriumi aptarti finansines sąlygas ir planą. Taip pat reikės pateikti vairuotojo medicinos pažymą (jokių kitų medicinos komisijų praeiti nereikia). Preliminariai lėktuvo piloto licencija gali kainuoti apie 5000–6000 EUR, sraigtasparnio piloto ~14 000 EUR. Toliau pateikiama informacija susijusi su lėktuvo piloto licencija.
Mokymų programa susideda iš dviejų dalių: praktinės ir teorinės, o bendra mokymų trukmė 2–4 mėnesiai. Kiekvienos mokymų dalies pabaigoje reikia išlaikyti egzaminus, t.y. teorinius ir praktinius.
Praktinio mokymo programa minimaliai apima 26 valandas skrydžių, tačiau valandų kiekis gali didėti priklausomai nuo gebėjimų įsisavinti skraidymo aparatą. Praktiniai skrydžiai susideda iš 21 skirtingo pratimo, tačiau pagrindą sudaro skrydžiai aerodromo ratu arba kitaip sakant mokymasis tvarkingai pakilti, apskristi ratą aplink aerodromą ir nutūpti. Visa praktinio rengimo programa pateikiama puslapio apačioje.
Teorinė programa apima 9 sritis. Turint vidurinį išsilaivinimą egzaminui galima pasiruošti ir savarankiškai, tačiau rekomenduotina lankyti teorinių užsiėmimų kursus. Žemiau pateikiamos 9 sritys, kurios sudaro teorinę žinių bazę ir egzaminus:
– Aerodinamika
– Radijo ryšys
– Oro teisė
– Skrydžių procedūros
– Skrydžių sauga
– Meteorologija
– Žmogaus galimybės ir ribos
– Bendros žinios apie orlaivį
– Navigacija
Teorinio egzamino metu pateikiama 20 klausimų kiekvienoje temoje, o išlaikymui reikia teisingai atsakyti į ne mažiau kaip 15 klausimų.
Praktinis egzaminas trunka 45 minutes, per kurias egzaminuotojui reikia pademonstruoti gebėjimą saugiai valdyti orlaivį.
Po sėkmingai išlaikytų egzaminų kreipiamasi į ULOPF dėl licencijos. Gavus licenciją draudžiama skraidinti keleivius iki bus sukaupta ne mažesnė kaip 50 val. patirtis, po kurių instruktorius atlieka įrašą skrydžių knygelėje ir galima pakartotinai kreiptis į ULOPF prašant išduoti naują licenciją, kurioje skraidinti keleivį apribojimai panaikinti.
Norint plėsti skraidymų patirtį ir teritoriją galima išlaikyti papildomas kvalifikacijas. Pavyzdžiui su ultralengvuoju orlaiviu norint leistis į valdomą oro uostą arba skristi per valdomą oro erdvę reikia išlaikyti papildomus teorinius ir praktinius egzaminus. Taip pat yra galimybė, leistis į iš oro pasirinktą aikštelę, papildomai instruktoriui įvertinus jūsų gebėjimus. Tokia aikštelė gali būti laikoma šalia jūsų sklypo esanti pritaikyta lygi pieva arba bet kokia kita teritorija kurios savininkas jums leidžia nutūpti ir tai nėra oficialus aerodromas ar oro uostas. Kitos papildomos kvalifikacijos leidžia išvilkti sklandytus (buksyruotojo kvalifikacija) ar skraidinti reklaminius užrašus (reklamjuostės buksyruotojo kvalifikacija), vykdyti naktinius skrydžius (vizualiųjų naktinių skrydžių kvalifikacija).
Informacija pateikiama 2024 m. sausio mėn. duomenimis. Dėl besikeičiančios teisinės bazės informacija gali prarasti aktualumą.
Turite klausimų?
